FANDOM

PANNAfootball on jalkapallosta kehitetty taitopeli, jossa pelaajilta vaaditaan äärimmäistä koordinaatiota sekä pallon hallintaa. Laji on lähtöisin Surinamista. Peliä pelataan enimmäkseen kaduilla ja kentillä, mutta jos ajatellaan maita, niin enimmäkseen Hollannissa sekä Isossa-Britanniassa. PANNA:a pelataan joko 1v1 tai 2v2 -pelinä.

SäännötMuokkaa

PANNAn voittaja: Kaksi paria aloittaa pelaamisen ja voittaja jää häkkiin, hävinnyt ulos odottamaan vuoroaan. Uusi pari sisään, sama systeemi. Sovitun minuuttiajan tai pelien lukumäärän jälkeen katsotaan kuka jää voittajana eli Pannan Kuninkaana häkkiin.

PANNAssa käytetään lähes samanlaisia sääntöjä, kuin normaalissa jalkapallossa. Pelissä on myös Fair-play -periaate. PANNAmaali, eli pallo vastustajan jalkojen välistä maaliin, päättää pelin heti. Peliaika on 3 minuuttia ja jos ottelussa ei tule PANNAmaalia, pelin voittaa se, jolla on enemmän pisteitä pelin loppuessa. Jos taas peli päättyy tasapeliin peliaikaa tulee yksi minuutti lisää tai voittaja arvotaan.

Lajin erityissääntöjäMuokkaa

  • Pelin aloitus: Häkkiin viimeksi tullut pelaaja/joukkue aloittaa. Maalia ei lasketa ellei pelissä ole tehty yhtä syöttöä tai vastustaja ole koskenut palloa.
  • Maalin jälkeen aloittaminen: Pallo otetaan ulos maalista ja jatketaan normaalisti.
  • Pallo ulos häkistä: Pallo heitetään keskelle kenttää kevyesti ja pallo on pelattavissa maahan kosketuksesta lähtien.
  • Käsivirhe: Jos käsivirhe ei vaikuta peliin, ottelu jatkuu normaalisti. Mikäli palloa pelataan tarkoituksellisesti kädellä, vastustaja saa maalin.
  • Areenan reunojen käyttö: Niistä saa ottaa tukea tarvittaessa, mutta lähinnä ne on tarkoitettu pallon pelaamista varten.
  • Pelipallo: Pelipallona käytetään Futsal-palloa, sillä se soveltuu hyvin lajiin.

PeliareenaMuokkaa

Peliareena on pyöreä 6 metrinen häkki, jossa on pienet maalit kummallekkin joukkueelle. Käytössä on ollut erimuotoisia sekä kokoisia pienpeli-areenoita.

LähteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki